Saturday, 12 October 2019

Istiadat Konvokesyen UiTM Ke-91 (Sebelum , Semasa & Selepas)

 *still overwhelmed with emotions* lulz
nevermind

Assalamualaikum semua yang membaca~
Akak kini kembali membawa berita dan perkongsian yang mungkin (?) berguna untuk bakal-bakal graduan UiTM dihatiku.





gambar kad jemputan

btw, sidang konvokesyen aku is DONEEE (6/10/2019) 



but that's not the main agenda of this post. The main agenda is to describe the process of convocation itself. Memandangkan aku ni sejenis orang yang panik nya yauloh yang tak terkata yang tak tergambar dengan mata so aku doakan semoga semua pembaca sekalian tak terjumpa lah orang macam ni . Tapi kalau dah ada member yang macam aku ni , nak buat cemana , kan ? tapi ada baik nya jugak . Lol riak nau

so apa yang baik nya ada member yang panik macam aku ni? Jawapannya your sis here can help you out if you're wondering how the process of convocation goes ; before , during and after (dah macam buat report lepas event , gitewww)

first and foremost, para pembaca sekalian boleh layari websites ni, konvokesyen UiTM dihati para pelajar semuaa


SEBELUM



sebab istiadat konvo ke-91 ni pada bermula pada 5 oktober, pihak UiTM akan hantar mesej ke telefon para graduan untuk makluman. Mesej makluman tu kalau tak silap aku dalam bulan July pihak UiTM hantar untuk para graduan semak kehadiran yadayadayada. so pastikan nombor phone kat student portal betul ye anda-anda semua.

klik di tentatif konvokesyen


Section A:

tulisan biru di section A tu akan lead ke tabs ni, masukkan id pelajar dan no.ic





sahkan kehadiran dan print out borang jubah dan bil bendahari (BAYAR DULU YEWW)

borang jubah


lepas status belum dibayar bertukar ke telah dibayar baru cetak bil bendahari . 
bil bendahari


Section B : (Kajian Pengesanan Graduan)

lepas jawab soalan survey yang ala-ala SuFo nanti korang akan dapat slip Kajian Pengesanan Graduan.

Slip Kajian Pengesanan Graduan


step seterusnya adalah anda semua haruslah PRINT dan BAWA SEMASA HARI PENGAMBILAN JUBAH:

1. Borang Jubah
2. Bil Bendahari
3. Slip Kajian Pengesanan Graduan


HARI PENGAMBILAN JUBAH


klik dekat uitm masing-masing untuk check sidang istiadat

adalah dimaklumkan kampus aku Kampus Puncak Perdana tapi majlis grad nya di DATC UiTM Shah Alam (main campus). Jadi ambil jubah pun di main campus. Klik link biru tu nanti keluar jadual macam ni


 and andaikata tak boleh datang ambil jubah, boleh hantar wakil. Isi kat borang jubah tu yang ada wakil dari sesiapa dan pass segala dokumen yang diperlukan kat member tersebut. Orang yang handle bahagian pengagihan jubah tu terrer-terrer semua yee . sekali tengok saiz badan dah tahu jubah saiz apa. contoh nya aku, aku ingatkan aku ni saiz L sebab aku ni quite tinggi juga (165cm) tapi rupanya sis kau ni jubahnya saiz M sajaa dan elok-elok terletak. Kalau yang wakilkan member tu, pandai-pandai la agak-agak.

lepas tu boleh la bergambar prekonvo sehabis-habisnya . kalau yang campus Shah Alam, gap masa ada seminggu sebelum tarikh konvo. kalau cawangan , sis tak tahu ye. Maap.



SEMASA (hari konvo)

oleh kerana akak kau ni sesat masa hari ambik jubah, beliau mulai fobia untuk guna tangga tapi oleh kerana orang terlalu crowded pada hari tersebut dan polis bantuan pun ramai jadi tak sempat tersesat. lulz. tapi still guna tangga sebab sekali lagi aku cakap, terlalu ramai orang yang guna lif. masa terbuang gitu je nak tunggu lif kosong memang tak lewww .

oleh kerana Sidang 2 start nya pukul 7.30 pagi (PAGI) , jadi merancanglah perjalanan lebih awal. sampai awal tak apa , boleh cop parking kat basement DATC. kalau sampai lambat, parking kat padang kawad leww lepas tu berjalan merentasi padang UiTM pulak 1 hal, kena naik tangga yang acah-acah tangga maut UiTM Palam 1 hal . kesian makcik pakcik yang kena naik tangga.

lepas siap pakai jubah , mortar board, hood semua , graduan semua boleh la bergerak naik ke belakang dewan utama untuk dapatkan kad nombor giliran . (PASTIKAN INGAT nombor giliran masing-masing untuk memudahkan urusan pemudah cara (PC) haritu. kalau kita mudahkan urusan orang, Allah SWT mudahkan urusan kita) . Lepas dapat kad tu, jangan dibuang yeww sila pegang sebab nanti PC nak susun kedudukan dalam dewan dan belakang stage .

Majlis aku secara officialnya bermula pada pukul 9 pagi , selepas semua tetamu kehormat masuk, bagi ucapan, nyanyi lagu semua (tapi again, jangan ingat mentang-mentang majlis mula pukul 9 tapi jadual pukul 7.30 pagi korang boleh datang lewat , tidak. Datang awal , kalau tak, mungkin korang tak dibenarkan masuk dewan haritu ,lulz penat je datang jauh-jauh)

Masa untuk naik stage untuk terima skrol tu kejap je , seminit je kot ; jalan , berhenti kat sticker yang ditanda , tunduk sikit, jalan , hulur tangan terima skrol ,ucap terima kasih tan sri , jalan turun stage , DONEE. oleh kerana akak kau ni tak masuk raptai masa hari amik jubah , ada la sedikit panik . karang tersalah langkah ke tersalah pegang skrol belah kiri ke kanan ke tapi jangan risau kalau korang bukan orang pertama dan jangan juga risau kalau korang orang pertama sebab PC akan briefly tunjuk apa yang korang kena buat masa atas pentas.

lepas turun stage tu , korang akan diberikan slip tuntutan gambar graduan atas pentas. Gambar tu nanti boleh diambil kat UiTM Photo Center kat area parking bertingkat UiTM Shah Alam sehari selepas konvo. Kalau nak dipos ke rumah, kena bayar RM 20. Yang ni aku tak tahu macam mana proses pembayarannya sebab aku ambil sendiri kat situ. Dah masuk dalam yuran konvo RM 175 , idok le menambah RM 20 lagi.

majlis aku tamat exactly pukul 11 pagi. Sila imagine macam mana cepatnya roughly seminit atas pentas yang aku cakap tadi dengan graduan haritu lebih 700 orang. lepas tu nanti ada lah students yang offered packages photobooth bergambar dengan family berlatar belakang rak buku. Macam-macam packages ada, pilihlah yang terbaik termurah. Jangan kata akak tak cakap. Quality gambar lebih kurang sama tapi harga lain-lain. Kenapa perlu bayar lebih kalau boleh dapat yang lebih murah?

by the way, skrol yang diterima atas pentas tu bukan sejenis skrol yang bergulung ikat reben tu yew

masa terima buku skrol ni, masih tak ada nama korang. Pihak UiTM cuma akan bagi borang survey majlis, jadual pemulangan jubah dan tuntutan skrol sahaja dalam ni. Kiranya sarung kosong je la ni. Bila skrol ni akan diberi? Nanti aku cerita kat SELEPAS.

lepas tu sila la bergambar habis-habisan dengan semua yang ada sebab jubah kena pulang hari yang sama kalau taknak kena denda. haha

SELEPAS

Lepas habis bergambar semua, sila isi borang survey majlis untuk dikembalikan sekali dengan segala yang dipinjam ; jubah, mortar board dan hood (RM175 tu untuk kos sewa je bukan hak milik kekal korang yeww dan kos untuk gambar atas pentas je) .

Tempat pemulangan jubah adalah tempat yang sama dengan tempat pengambilan jubah (kalau kat UiTM Shah Alam).




Sekembalinya jubah ke pangkuan PC , korang akan diberikan sampul surat besar yang mengandungi skrol dan official transkrip, AND your're done for the dayyy.

Kalau aku haritu, esoknya aku pegi balik Shah Alam sebab nak tuntut gambar atas pentas dan gambar family dari students photobooth tu sebelum pulang ke kampung halaman tanah tumpah darahku.


slip ni akan diberi masa korang turun dari stage. sila simpan untuk proses tuntutan gambar.


Finallllyyy , it's officially donee.



Bye Shah Alam , bye Giant seksyen 13 , bye terminal sementara seksyen 13 yang dah officially pindah ke seksyen 17, bye Aeon Shah Alam, bye tesco , bye Space U8 mall yang nak hidup segan tapi still breathing sebab wujud MBO di situ, bye kompleks PKNS , bye SACC mall, Bye Plaza Alam Sentral

bye Puncak Perdana bye kandaanggg , thank you for 3 years and half of everything.

Thank You.


p/s : panjang yee post kali ni haha. anywayyy Thanks for reading. 

No comments:

Post a Comment